zondag 15 juli 2012

NOG MEER PASPOPPEN

Lieve lezers,

(vervolg van de vorige post)

Halverwege met het maken van deze post.. bedacht ik ineens dat het toch wel heel goed was om weer een blog aan te maken. Heel vaak heb ik de gedachte: waarom ben ik altijd maar bezig met creatieve dingen te maken? waarom ga ik niet luieren op de bank.. of een film kijken? Altijd maar zooi in huis..de naaimachine op tafel.. troep op de grond, chaotisch hoofd enz. enz. iedereen die  op deze manier creatief is, herkent dat wel.
Jarenlang ben ik mantelverzorster geweest voor een oude dame,die ook heel veel handwerken heeft gemaakt. Vaak hadden we het erover hoe leuk het was geweest om al haar handwerk op foto te hebben,.. of nog leuker..al haar werk aan een heeeeeeeeeeeeeeeleeeeeeeeeeeee lange waslijn door de straat,al haar werk...van haar hele leven aan die lijn. Dan na afloop vragen: ben je tevreden? Waarom heb je dat allemaal gemaakt?tja....leuke gedachten, maar niet te realiseren natuurlijk!Maar met de mogelijkheden van vandaag kunnen wij wel veel van ons werk op foto zetten, helemaal leuk..om het op een blog te zetten, en als er dan èèn op de honderd kijkers daar inspiratie uit kan halen is dat toch superleuk?
Met de vorige post en het verhaal was ik nog in de periode van het paspopjes maken. In de jaren daarna heb ik nog heel wat paspoppen opgepimt, gemaakt en verzameld. Geen orginele stockmans(helaas)maar  wel leuk modellen om mee te decoreren en aan te kleden. Gelukkig heb ik van de meeste foto`s gemaakt, hier volgen een aantal

(update maart 2013) In deze post komen er regelmatig paspopfoto`s bij.Om voor mezelf bij te houden welke ik heb gemaakt/opgepimpt en gekocht.


Dit vind ik zo geweldigggg,
de volgende
paspop heb ik met een
mandje zo nagedaan.



De afgelopen 10 jaar kun je overal paspopjes
 kopen, heel verleidelijk allemaal,
Ik heb me behoorlijk ingehouden
op sommige na, zoals het linkse model.

Bij geluksmomenten in b.v. de kringloop
kan je een bovenstuk aan treffen
 zoals die grote, daar kan je zelf
heel wat moois van maken,
deze heb ik puur gelaten,
een kraagje met ketting is al
mooi genoeg.Met een serie
 piepschuimpaspoppen,zoals de voorste,
heb ik ook diverse modelletjes gemaakt,
zo ziet het er toch ""antiek"uit.





Deze paspop was geen antieke maar op zich wel al een oudje.
Een vriend van ons bracht haar mee uit Frankrijk. Ik heb het een antiekere look gegeven met verf en patina, Een paar lagen over elkaar heen. Daarna de contouren gemaakt met een wattenstaafje patina. Met stempels een etiket gemaakt aan de onderkant ook nog een stemel.
De rand onderaan is van een stuk oude vitrage.
De doos die om haar middel zit is ook uit Frankrijk gekocht bij een brocante, een soort sigarendoos. Er in zaten leuke fournituurtjes in.
Op de doos heb ik een speldenkussentje geplakt, die heb ik gemaakt van een oud bakvormpje. Aan de buste nog een rand oud kant geplakt.



Op de deksel van de doos heb ik een pagina van een oud boek geplakt,rondom afgewerkt met ook weer stukjes oude vitrage. Voor de grap er ook nog een slotje opgeplakt met een sleuteltje eraan.
De schaar is een oude stoffenschaar.






De pop staat erg decoratief bij een oude naaimachine, daarbij oude klossen en het plaatje is compleet.














Een etagere pop, Gemaakt van een bestaande etagere met daarin een gezellig servies en wat petitfours.
Bovenop de etagere heb ik een deel van een piepschuim paspop bevestigd. Die aangekleed met transparante stof en oud broderie.
In de kerstperiode had ik er ook nog vleugels aan,gemaakt van oud tule.



Paspop met een vintage onderrok.Oude ballerina`s eraan...






Nog niet zolang geleden heb ik op
een ander blog workshops gegeven
 met deze en de volgende paspop
,een kindermodelletje,
 Daarin liet ik zien hoe je een modern
 paspopje oud kan maken.
 Veel mensen hebben hier plezier
 uit gehaald.





Ook leuk om te maken zijn kleine
balletjurkjes













Een piepschuim paspop, Het lijf eerst geverft met een acrylverf,(wit)goed laten drogen, Daarna een topje geverft met grijze verf.Met band de baleinen vastgezet met speldjes. onderaan het topje mooi oud tule. Een corsage maakt het geheel mooi af.

















 Bij verschillende warenhuizen staan ook goedkopere paspoppen te koop, (xenos,blokker,marskramer) Die hebben een standaard stof. Ik heb er èèn gekocht en daar deze stof overheen gemaakt, de heupen wat breder gemaakt met vulling. Mooi stuk kant eraan...en de pop lijkt ineens een oude pop uit vervlogen tijden......






Dan zijn er nog de flesjes...waar je leuke paspopjes van kunt maken, Zoek in je kast of bij de kringloop mooie ""getaileerde"flesjes  uit. Je kunt ze voorbewerken met gesso..of een ander goede primer. als dat droog is verf je het met acryl na. Maak figuurnaden met band(dit plak je erop) aan de onderkant mooi kant en natuurlijk jarretels.Maak het geheel leuk af met een roos bovenaan.












Een grote pot van nescafè is ook heel geschikt om een corsetje van te maken.








Ook een idee...maak een corset (print het plaatje uit op canvas) op een jute tas.








òf ...ook een idee bind de voorkant van een corset om de
achterkant van een leuk stoeltje,
Geeft een heel grappig effect.





Een ander werkstuk Namelijk
een foto uit de JDA nageschilderd
en bekleed op canvas doek.
Het resultaat staan hieronder.

Dit is de afbeelding uit de JDL living woon-
magazine




 En hier mijn eigen werk!!!



Inmiddels hangt het werkstuk bij Rozmeen.
 Inmiddels hangt het werkstuk bij Rozmeen.














Weer heel iets anders,
Aangeklede paspopjes met rokje,waarin de
naaigereitjes passen,heeeeeeel handig ook.



















































Na het verzamelen van paspoppen,
 vond ik het ook geweldig om allerlei etalage
materiaal te verzamelen,
armen, benen,handen...hihi...
noem maar op.








Een corsetje van gipsverband. Dit is ook leuk om te doen....je neemt een bestaand paspopje die je omwikkeld met aluminiumfoli, daar rol je gipsverband omheen. als het droog is knip je de achterkant doormidden en haal het er voorzichtig af. een week minimaal laten uitharden,dan aflakken. Met stukje kant kun je het leuk bekleden, een mooie rok van een kanten kleedje erover en klaar is je nieuwe paspopje.









Word vervolgd..............................als er weer een paspopje af is, zet ik hem er weer bij. Voor nog meer paspopjes zie de post:
Paspopjes van gips.




update 29-5-2013

weer een nieuw paspopje opgeleukt.
dit keer een knalroze paspop gevonden bij de kringloop.
Omdat H. Wammes me heeft opgegeven bij Daph








Word vervolgd..............................als er weer een paspopje af is, zet ik hem er weer bij. Voor nog meer paspopjes zie de post:
Paspopjes van gips.




update 29-5-2013

weer een nieuw paspopje opgeleukt.
dit keer een knalroze paspop gevonden bij de kringloop.








Omdat H. Wammes me heeft opgegeven bij Daphnes
Diary heb ik deze paspop voor haar wit geverfd en aangekleed met een schortje.
Hierin passen pollepels e.d. dus een handig keukenhulpje.


Weer andere paspopjes (staan ook apart in een post die heet: paspopjes bekleed met Jute.


De linkse heb ik bekleed met jute, afgewerkt met stempels en een oud klosje.
De rechtse heb ik het bovenlijf over het piepschuim geschilderd daaronder een rokje van jute.


Alweer een ander project!
Kleine paspopjes, de lijfjes zijn van piepschuim met een jasje van jersey. Daaroverheen schilder ik met een soort kalkverf, op de borst een mooie afbeelding.


een andere techniek: Muziekpapier op een paspop,
een kadootje voor mijn schoondochter.






Op de bovenkant een foto van mijn zoon en mijn schoondochter.





Nog een foto van de kleine paspopjes.



De grote paspop is op dezelfde manier als de kleintjes bewerkt.


















Het ziet er uit als een antiek excemplaar.






Dit laatste paspopje was tot nu toe de moeilijkste (ook hier is een aparte post van: Wespentaillepaspopje, zie onderaan bij de labels.
Daarin beschrijf ik hoe ik het gedaan heb.

Nieuwe paspopjes met nosatalgische plaatjes,
update: Maart 2014







Tot zover,

lieve groetjes
Nelleke