vrijdag 14 september 2012

Norah Wellings en Khäte Kruse poppen.


Lieve lezers ,                     (vervolg van de vorige post en einde van het verhaal)

Om mijn poppenstory af te maken,nog een klein verhaaltje over een speciaal popje. Vorig jaar vond ik haar op een rommelmarkt.Dat ze oud was,en versleten...kon me niet schelen.Alleen had ze geen ogen meer...en dat maakte haar een beetje eng.Toch kocht ik haar en liet haar trots aan de hele fam.zien.Afgrijselijk vond iedereen haar...ze werd zelfs een:"lijkje"genoemd.~~~~~~Wacht maar dacht ik....en heb haar een poos in een verloren hoekje laten liggen,totdat ik er even tijd voor had,en haar nieuwe ogen heb gegeven.Niet al te mooi want dat past niet bij een oud popje.Opeens zag ik het etiket onder haar voetje,en zag een naam,dit heb ik opgezocht op google en zag dat het dus een Norah Wellingspopje was.Een bekende poppenmaakster die haar eigen fabriek tussen 1926 en 1959 had. Ze maakte vooral veel matrozenpopjes. Haar poppen werden gemaakt in heel zachte stoffen,zoals fluweel en vilt.Het gezichtje werd meestal beschilderd.~~~~~~~~~~Dus fam. mocht je dit lezen~.......haha...Ik heb een echte Norah Wellings in huis en ze is een dotje!!









Nu het verhaal ten einde is,kom ik eindelijk op het onderwerp waarin ik in dit blog ben begonnen,namelijk mijn zelfgemaakte poppen van stof,geinspireerd door Khäte Kruse.Het mooiste aan haar poppen vind ik de wat beteuterde blik.Doordat ze met de hand beschilderd zijn,is er niet èèn hetzelfde.Net als mensen,waar er niet èèn hetzelfde is,zo zijn ook haar poppen.Hoe knap was het,om meer dan 100jaar geleden zòn proces te ontwikkelen zodat er zulke perfecte poppen werden gemaakt.Hoe ze dat heeft gedaan,inspireerd me enorm,dus ik ben dat op mijn manier aan het proberen.Het is een voordeel dat ik in het verleden vaak geschilderd heb,maar dan nog is het een klus om een beteuterende blik te creeren.De eerste poppen zijn babypoppen.Ze kunnen dus echte babykleertjes aan.
Het mooiste is dan ook, om ze oude kleertjes aan te doen.
Mijn bedoeling is niet om ze helemaal echt op een baby te laten lijken,het moet een pop blijven, dus ribbeltjes van de stof,(gezichtje) mogen zichtbaar blijven.
Hieronder een foto van echte Khäte Kruse poppen.


Twee zelfgemaakte poppen,de linkse
heet Khäte,als dank voor de inspiratie.
de rechtse heet Kees(naar een geliefd persoon)





De babypoppen van Khäte,hadden
zowel open als gesloten oogjes.
Ik heb beide gemaakt. Hier op de foto
ligt ze naast Käthe,ze heet:
Anika.Het lijfje
van de tweede pop is wat beter in
verhouding.Het patroon ervan
 heb ik zelf gemaakt.

Ik wil nogmaals de lieve mensen
bedanken voor de leuke/fijne
reactie en het volgen van het vervolg
verhaal. Vanaf nu staat het blog voor
iedereen openbaar.
Veel kijk en leesplezier allemaal
en alvast een heeeeeeeel fijn
weekend.

lieve groet,
Nelleke


10 opmerkingen:

  1. heee meissie leuk dat je je blog weer openzet... Gelukkig.. Ik vind dat iedereen jou geweldige creatie,s mag zien en moet kunnen zien..
    Liefs viana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je die beslissing hebt genomen. De poppen die je zelf maakte vind ik super. Ze zijn zo authentiek, zo speciaal. Ik weet niet hoe je aan zoiets begint maar ze zien er erg mooi uit.
    Nog een fijn weekend Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Nelleke, wat ontzettend leuk dat je blog weer openbaar is.
    Ik vind ook dat iedereen jou geweldige creatie's mag zien :)
    De zelf gemaakte poppen zijn superrrr mooi geworden !!
    Voor jou een heel fijn weekend.

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jippieeeeeee nu kun je aan iedereen laten zien wat voor geweldigeeee creaties je kunt maken en je superrrrrrr gave poppen verzameling, ik heb hier weer zitten kwijlen van al diee prachtigeeeee foto's.....m'n ouders kwamen hier koffie drinken en heb het ze ook laten zien , ze vonden het zo superrrrrrr mooi allemaal !!
    Ik wil nog heeeeel lang van je prachtige blog genieten Nelleke

    Fijn weekend , liefsssss Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nelleke,ik vind het popje dat je op de rommelmarkt hebt gevonden heel mooi!
    Wat een mooie verzameling poppen heb je toch!!
    De zelf gemaakte poppen zijn prachtig,wat knap dat je dat kan!
    groetjes gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallootjes,
    Wat bijzonder dat het achteraf en merk popje blijkt te zijn. Kan je zien dat je er een echte neus voor hebt dat je dit popje kocht. En merkpopje of niet ik vind het een schatje.En je zelfgemaakte poppen zijn stuk voor stuk plaatjes echt mega knap hoe je dat doet. Ik vind die hoedendoos ook zo prachtig,dat plaatje is zooooooo lief. Ik hoop dat je maar heel veel gezellige bezoekjes mag ontvangen op je blog nu je blog weer openbaar staat. Want ik vind dat je dat verdient met al die mooie dingen die je maakt.En ik hoop dat je veel mensen mag begroeten die dezelfde passie hebben als jij.Want dat is natuurlijk het aller leukste
    Groetjessssss Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi lieve nelleke
    ik ken dit merk pop en ze zijn schattig.
    je hebt een plaatje van haar gemaakt en iedereen een poepje laten ruiken.
    geen lijkje hoor, een beauty is ze!.
    en het was inderdaad heel knap hoe ze circa 100 jaar geleden zo de poppen maakte.
    vooral de fransen konden er wat van.
    als je een jumeau in hius hebt dan heb je heel wat centjes staan.
    prachtige post en verhaal Nelleke.
    ik wens je een heel fijn weekend en liefs van An

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat je weer openbaar blogt, eigenlijk is dat er ook voor bedoeld toch, zoadat iedereen van je blog kan genieten.
    Wat een mooi oud popje, leuk om zoiets te bezitten.
    En de andere zelfgemaakte poppen zijn ook heel mooi gemaakt, leuk ook met die mooie kleertjes!En de hoedjes en mutsjes! Lijkt me nog best moeilijk om poppen te maken, het is heel goed gelukt hoor!
    En de vorige post van dat jongetje is ook al zo mooi!Mijn petje af!

    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou moe...ik vind het toch wel heel knap van je, die poppetjes zelf maken.
    Ze zien er absoluut niet zelf gemaakt uit, ik moest eerst lezen dat jij ze gemaakt had, anders zou ik het niet geloven!!!!
    Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.