dinsdag 29 januari 2013

TUTORIAL :TISSUE-BANKJE

Hallo allemaal,

Als je mijn andere blogs eerder hebt gevolgd, dan heb je daar vast  eens  die tissue-bankjes gezien. Heel veel mensen hebben er toen ook èèntje gemaakt na aanleiding van die tutorial. Het is en blijft een leuk onderwerp om te maken, voor jezelf of als kadootje. Zelf heb ik er vaak mensen plezier mee gedaan. Voor de poppenliefhebsters onder ons is het ook nog eens een leuk voorwerp om  er popjes op te zetten. Maar wanneer je een zieke gaat bezoeken, die meestal een tissuedoos naast het bed heeft staan, is dit helemaal een superleuk geschenkje.
Doordat ik een mail heb gekregen van iemand die mijn vorige blogs volgde, waarin een verzoekje stond om deze tutorial nog eens te herhalen, zet ik hem er dus weer op. Eerst laat ik wat foto`s zien van eerder gemaakte bankjes, daarna volgt de uitleg.







ongeveer op deze manier(hier weer met
andere lijst en stof)



Dit bankje is een ingewikkelder model, omdat de achterkant van een spiegellijst is gemaakt, om dit model te realiseren heb ik de hulp van manlief nodig gehad,ik kan deze dus niet beschrijven maar wil hem nog even laten zien.De stof er op is zo mooi, het is net echt geborduurd. Ik heb hem eens kado gekregen ban vriendinnetje Viana, (blog Gustaviana) met diezelfde stof had ik toen ook een oude(groene maar later wit geverfde naaidoos bekleed)Zie foto hieronder.





























Hier nog enkele voorbeelden...die ik tussen talloze...foto`s heb kunnen vinden.Ik maakte ze ook met bloemetjesstofjes, stipjes..
ens enz. De stoffen die ik voor deze had gebruikt heb ik een paar jaar geleden op een marktje gekocht. Ik weet niet of die stof daar nog verkrijgbaar is, maar Viana van het mooie blog: Gustaviana,verkoopt in haar web en in haar winkel in Geleen,een hele mooie tekst-stof , zie foto hieronder als voorbeeld.
Voor haar blog klik HIER en voor de stof:zie de volgende foto,






Dit deftige modelletje heb ik eens voor
 Viana gemaakt.











Benodigdheden.....Tissuedoos, gewoon een standaardmodel bij de supermarkt.stift, papier, stofjes, schaar, spelden, lijmpistool, vulling, stukje karton, naaimachien of naald en draad. beetje geduld.....en een bakkie koffie






We beginnen....
Trek met een stift de doos op papier na....knip dit uit. maak een streep in de midden...die net zo breed is als de opening van je tissuedoos., leg het papier op je stof en knip dit met een kleine cm naad uit.Vouw dan het papier dubbel, en knip precies de afmeting van de opening in de stof. Haal het papier van het stof
knip een afwerkband van 2 cm breed en de lengte van de omtrek van de opening tissuedoos met een extra cm naad. Speld deze band
rondom de opening...naai deze met de machien of met de hand vast.(zie voorbeeld)



















Vouw de aangestikte band naar binnen toe, stik eventueel de naad langs de kant af, en hecht extra aan de zijkanten. Knip een rand voor de omtrek  van je tissue-doos plus aan weerzijde een extra cm(voor de naden) de hoogte van deze rand is de hoogte van de doos plus extra naad(boven en onderkant een kleine cm)Speld de rand vast het stuk stof waarin de midden de opening van de tissue-doos zit. naai deze vast en naai de uiteinde aan elkaar.Maak een zoom in de onderkant. Als dit klaar is, trek je deze "'hoes"om de doos.
Je kunt hem extra goed vastzetten door er elastiek aan vast te zetten aan de onderkant. Op deze manier kun je de doos gemakkelijk vervangen wanneer de tissue`s op zijn...dat gaat namelijk heel snel in het geval van een verkoudheid...wat nu bij mij het geval is...hatsie...




























De basis is nu klaar, we gaan nu verder met de achterkant  van het bankje.Bij het voorbeeld model van dit bankje heb ik een wat hoge achterkant gemaakt, daardoor lijkt het bankje wat smaller, het lijkt meer een loveseat....ook leuk..maar wil je dat liever niet, dan maak je het malletje van de achterkant gewoon wat korter,  of misschien heb je wel een heel ander idee hierover. Knip de mal uit het papier, leg dit op een stukje karton en teken het na, knip het karton uit. Leg dit karton op een dubbel stuk stof die je voor de achterkant wilt gebruiken, teken de omtrek na, en knip de stof , leg de twee stukken met de goede kanten tegen elkaar,en naai het aan elkaar vast. Draai het dan om, stop het stuk karton erin...en vul het op aan de voorkant met vulling. Maak je lijmpistool warm en plak de onderkant dicht. Heb je geen lijm pistool dan kan je het dichtnaaien.





























Plak met het lijmpistool de achterkant tegen de achterkant van de hoes van de tissue-doos. Om te voorkomen dat het geheel naar achteren valt maak je een extra band om het bankje heen, je kunt hiervoor kant en klare band nemen, of kant   maar ook een band van dezelfde stof als het bankje nemen.
plak. of naai deze band rond om vast en hecht het aan de ACHERKANT af.









De afwerking!
Deze bepaal je helemaal naar je eigen idee. Zelf heb ik er een extra kantje aan gemaakt(aan de onderkant) en voor de pootjes oude klosjes gebruikt. Je kan het bankje ook extra mooi maken met armleuningtjes. Die maak je van een stukje stof(de lengte van zijkant van je doos, plus de breedte van ongeveer 14 cm plus naden)stik de zijkanten aan elkaar, knip een rondje van de omtrek van 5cm, stik dit rondje aan èèn van de kanten van de leuning. draai dit geheel om en vul het met vulling op. je kunt voor de stevigheid die leuning op het bankje vastplakken de achterkant naai je vast aan de rugleuning.
Voor de gezelligheid kun je er nog een leuk kussentje bij maken. daarin sierspeldjes doen... aan de leuing nog een knoop naaien enz. enz.Aan de rand van de voorkant kun je nog een schaartje doen, zo heeft dit bankje een dubbele functie gekregen, niet alleen om te niezen en snuifen maar ook om je popjes op te zetten en je naaigereitjes er in te stoppen.








































Zooooo.....hè.hè...ik geloof dat ik erzelf even in ga liggen...want het was een heel verhaal. Snap je iets niet maar wil je het toch graag eens maken,stel gerust je vragen hierover.
Veel plezier alvast...en heel veel lieve groetjes....




Liefsss


Nelleke

18 opmerkingen:

  1. he Nelleke wat fijn dat je er weer bent! en gelijk weer met wat moois. Vind dit echt een heel leuk idee en ik ga het zeker eens proberen. Ziet er echt heel mooi uit zo,n tisseu-bankje. Nog een hele fijne avond meis. Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi en een duidelijke uitleg.....
    Ga ik ook eens proberen...leuk idee

    Thx
    Gr. Liane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh Nelleke ik vind ze geweldig maar je hebt er dan ook wel een heel mooi stofje voor gebruikt zeg!
    Ik vind de laatste erg leuk met de pootjes van naaiklosjes...zo leuk.
    Ik moet er echt een keer voor gaan zitten want wat zijn ze leuk!!
    liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit weer schitterendddddd Nelleke.

    Liefs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit FANTASTISCH mooi Nelleke, en wat een hoop werk een bjoetie weer meis!!!!!
    Liefs ghea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer zoiets leuks, wat een idee weer! Ook dat naaidoosje heb je erg leuk opgepimpt!
    Ik hoop, dat ik kan onthouden waar het staat, want ik wil het een keer maken.

    Beterschap en lieve groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had hem wel eens ergens voorbij zien komen. Maar heb hem zelf nog nooit gemaakt. Denk dat ik na dit blogje morgen een tissuedoos ga halen en het ook ga proberen.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk dat je hem nog een keer plaatst.
    Zo kunnen we hem allemaal nog eens terug kijken.
    Van je oude blog had ik nl miets op geslagen. Helaas.
    Maar gelukkig zie ik het hier weer terug.
    Helemaal leuk ook die met het lijstje er achter.
    Groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze zijn echt zo leuk om te maken.
    Toevallig heb ik het bankje dat ik maakte afgelopen weekend op de nieuwe kamer van mijn dochter gezet, staat zo gezellig!
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje Nelleke...ben ik net aan t oefenen met de dozen....waar ik de wereld van in geslagen heb hahahha
    en nu kom je weer met dit prachtig dingetje aan.Wat mooi!
    Nou ik geloof dat ik je maar uit mn Bloglijst haal,want des te langer ik je Blog ken,des te drukker krijg ik het!
    En alwèèr evn zonder dollen...dank je dat je deze tutorials met ons wil delen...ik vind het onzettend leuk dat je dit doet en ben je er als leek in knutsel en fritsel land ontzettend dankbaar voor.

    Slaap lekker meis

    Liefs Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk en je hebt er veel werk van gemaakt.De stof is ook prachtig.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Nelleke, dank je wel dit is echt een hele leuke tissue-doos/bankje...

    lieve groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jaaaaaaas dat klopt en ik he hem nog steeds naast mijn bedje staan ... en de laatste tijd komt hij goed van pas... leuk zeg die oude foto,s ook leuk voor de nieuwe volgers om te zien hoe creatief je bent ... ik vond het kussentje ook zo leuk wat je gemaakt hebt op het bankje wat je geprint had op canvas zooooo leuk allemaal die oude ideetjes van de picassa tijd.... dikke kus xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallootjes,ik vond het toen al een leuk idee en nu nog steeds natuurlijk ;-)Ik ga me er maar niet aan wagen, op dit gebied heb ik echt 2 linkerhanden zoals je weet. Of is het een gebrek aan doorzettingsvermogen?
    Groetjessss Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Nelleke, wat maak jij prachtige dingen en ik heb de poppen gezien bij dicky marie...oh ik heb nog nooit zulke leuke poppen gezien....die konijn is het einde...je bent een kunstenaar....ik ga je volgen...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Nelleke, wat leuk om weer iets van je te horen :)
    De doos/bankjes zijn geweldig,stofje wat je voor gebruikt hebt is zooo gaaf !!!
    Ik zou niet kunnen kiezen, ze zien er allemaal hardstikke mooi uit !!

    Liefs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat mooi, ik had deze post nog niet gezien. Jij kan alles, wat leuk! Ik zou zo'n'bank wel in het groot willen hebben!

    Fijn weekend
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je het duidelijk uitgelegd, dat kan toch niet mislukken, mijn complimenten!
    Erg leuk die garenklosjes als pootjes.
    Je kan er weer alle kante mee op. Als tissuedoos gebruiken maar ook als een mooi bankje voor een popje.

    Liefs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor uw reactie.